Bertemu dan Berpisah..Semuanya kerana Allah
9 February 2009

Hari ini, 9 Februari 2009 merupakan hari terakhir bagi pelajar2 tingkatan 4 yang menerima tawaran SBP sebelum melangkah masuk ke sana keesokkan harinya. Yang pastinya, satu kenyataan yang sukar diterima kebanyakan daripada mereka..Sudah tentulah..

Sebuah Perpisahan..

Bayangkan, setelah 3 tahun lebih bersama, hadapi suka dan duka, pengalaman pahit dan manis dikongsi bersama(over ar plak) tiba-tiba ditakdirkan untuk berpisah..

Form 4 al-Irshad

Form 4 al-Irshad

Jeng3..Pic di atas difahamkan diambil ketika majlis perpisahan(6 Februari) adik2 tingkatan 4 smka al-irshad yang akan ‘berangkat’ ke Sekolah Berasrama Penuh. Tengok la tu, laki pun nangis(sungguh annoying, huhu). Time ana nak pindah dulu takde plak buat majlis2 camni..semangat betol..hahaha..mungkin diorang kena buat lagi satu majlis la untuk panggilan kedua nanti(tenggg~).

Lupakan pasal tu, yang penting sekarang, kita kena belajar menerima hakikat. Inilah konsep persahabatan. Bertemu dan Berpisah. DAtang dan pergi.Semuanya kerana Allah.

Namun, ada sesuatu yang perlu kita sedar. Perpisahan bukan bermaksud terus melupakan. Sebab itu pepatah Melayu berpesan kepada para suami, “Sayangkan isteri tinggal-tinggalkan”. Orang tua-tua kita bukan menyuruh suami meninggalkan isteri di rumah untuk menggatal dengan perempuan lain. Sebaliknya, mereka menasihati suami supaya pergi jauh sekali-sekala dari rumah, dan apabila pulang, pasti akan terbit lebih rasa kasih sayang di antara suami dan isteri. Ini kerana jarak dan perpisahan akan melahirkan lebih rasa sayang di hati manusia. Begitulah juga dalam bersahabat, perpisahan juga akan menjadikan sebuah persahabatan itu lebih berkualiti.

Bagi ana, tak perlu sedih bila berpisah. Asalkan terus berhubung, itu lebih penting !! Kerana perpisahan yang berlaku  itu bukanlah perpisahan buat selama-lamanya. Macam la nak pergi mati kawan2 diorang tu..hehehe..(kasar sket bahasa..sory). Jika ditakdirkan Allah, kita masih boleh bertemu dengan kawan2 yang dah pindah tu setiap kali cuti, ataupun lepas SPM(huhu). Macam ana dulu, setiap kali balik, pasti akan cari peluang untuk keluar dengan kawan2. Habis SPM, join kawan2 sekolah irshad dulu buat kem plak. Tak ada masalah pun..

Lagi satu, kita perlu ingat yang sahabat tak mungkin selama-lamanya hidup bersama dengan kita. Kalaulah diorang stay pun sampai form 5..lepas SPM…masing2 akan tentukan hala tuju sendiri..di situ baru menguji tahap persahabatan yang sebenar. Kalau betul anda sahabat sejati, anda akan berhubung dan terus berhubung, selalulah bertanya khabar  sehinggalah salah seorang daripada anda…dot..dot..dot..(Terlalu ekstrem untuk diperkatakan)

Akhir kata, jadikan persahabatan anda sesuatu yang berkualiti, persahabatan yang membawa kepada keredhaan Allah.

Wassalam,

Syahiran.Teknodaie

Advertisements