Archive for February, 2009

JuSt TrIed RaDix FriEd ChiCkeN~
22 February 2009

BuRRRRRppp…OpS

Assalamualaikum w.b.t..

Pagi ni aku rasa macam ada benda tak kena jek. Ape ek?? Oh, baru perasan..HenPonku tak jumpa lagi. Berapa hari dah tak jumpa. Last2 aku berazam untuk cari sampai dapat sambil berdoa memohon petunjuk ILahi…Last2..Jumpe jugAk..ruPa2nya kat celah bawah kerusi kereta Citra mak tu..huhu..aku yang sepahkan sebenarnya..

Okiep..tu cerita pagi, ni nak cerita petang pulak. Petang hari ni aku ikut ayah aku pegi Alor Setar(ALOQ STAQ)..Ada kerja dekat2 UiTm MerbOk. Sebelum balik tu, pekena kat kedai makan SeaFood mana ntah…Aku pun makan la sepuas-puasnya..

Tiba2..aKu ternampak signboard jalan…’Jalan Shahab’..

Macam pernah dengar..Ya~ Bukan RADIX baru bukak cawangan baru RFC kat sini ke? Adeh, rugi aku makan puas2 tadi..Jalan beberapa saat je nampaklah aku restoran Radix Fried Chicken seperti yang ditunjukkan dalam pos sebelum ni…Sapa tak baca lagi..

KLIK SINI

Aku masuk2 dah azan maghrib. Orang ramai plak tu..Masya-Allah. Beratur semua line panjang, tapi takda sorang pun merungut..semua muka happy2 je..Yelah..Nak suPPort pRoduk Islam punya pasal kan..Tambah2 dapat kak cashier yang cun..siap bagi salam lagi tu..hehe..KFC mana ada nak bagi2 salam ni..

Maka berjalanlah RFC tu sejauh 90km dari Alor Setar Ke Butterworth..hahaha..balek2 dah sejuk..

Sodap

Sodap

Free Sos dan Radix Cola

Free Sos dan Radix Cola

Advertisements

Akademi Fantasia Kini Kembali ~!
19 February 2009

Hari ini, makcik2 dan anak2 dara peminat setia Akademi Fantasia (AF) di rumah boleh menghembus nafas lega apabila program realiti kegemaran mereka akan membuka tirainya tidak lama lagi yang menjanjikan pelbagai perubahan. Lepas ni, bertambah la orang2 yang takde Astro mula melanggan semata-mata nak tengok program realiti ini.

Akademi Fantasia

Akademi Fantasia

Akademi Fantasia atau Akademi Sia-Sia?

Tajuk sebenar artikel ana pada kali ini.

Tak lama lagi, kita akan melihat kembali fenomena air mata manusia yang sia-sia jatuh ke bumi bila satu demi satu peserta disingkir dari program tersebut.  Alangkah indahnya kalau air mata itu disimpan untuk menangisi dosa-dosa kita kepada Allah atau setidak-tidaknya menangisi mangsa-mangsa di bumi Palestin yang sehingga kini menderita akibat kekejaman Israel.

Penyingkiran satu demi satu peserta yang ana kira senario terpenting dalam AF untuk mengaut simpati manusia. Mereka akan berlumba-lumba mengAFundi peserta kegemaran mereka “kononnya” untuk menyelamatkan mereka daripada tersingkir dan memastikan mereka bergelar juara. Akhirnya, yang mengaut keuntungan ialah pihak penganjur (ASTRO) sendiri sedangkan yang mengundi tidak mendapat sebarang faedah langsung apatah lagi peserta yang diundi tersingkir. Inilah yang ana namakan Akademi FantaSia-Sia

MARI MELABUR SAHAM

Mari Mengundi..Huhu

Mereka tidak sedar yang mereka sebenarnya telah menyumbang saham terhadap peserta yang mereka undi.
Pernahkah korang terfikir bahawa setiap undi sms korang pada mereka itu memberi saham yang sama nilainya dosa yang mereka pertontonkan? Yelah, ia bagaikan menunjukkan bahawa kita menggalakkan maksiat berleluasa di negara kita.

HEDONISME

Hiburan yang melampau dalam negara kita semakin berleluasa. Di mana-mana sahaja ada hiburan. Di negara kita khususnya, ceramah-ceramah agama dipolitikkan oleh pihak kerajaan, tetapi bila sampai kepada konsert2 hiburan, tiada halangan(mungkin ada,ttp sikit) malah disokong pula oleh mereka. Kesannya, manusia mula leka dengan tanggungjawab mereka terhadap diri, keluarga, masyarakat dan agama. Solat terabai, ibu-ibu terlupa memasak makanan untuk suami dan anak-anak, anak pula tidak menyiapkan kerja sekolah dan bermacam-macam lagi.

KESIMPULAN

Nak tengok, tengoklah, tetapi cukup sekadar alakadar, atau seboleh-bolehnya tak tengok terus. Boikot je program macam ni. Tak memberi sebarang faedah kepada diri kita pun, malah menjatuhkan lagi nilai diri kita.Tidaklah ana mengkhususkan kepada AF sahaja, tetapi juga untuk semua program yang sewaktu dengannya(MyStarz LG, OIAM, MenTor, dll).

Program-program seperti ini juga adalah salah satu agenda YAHUDI untuk merosakkan aqidah umat Islam yang akhirnya menjadi umat yang lalai dan lemah.

Jagalah hati kita. Jaga hubungan dengan Allah. Jangan sampai kita menjadi antara orang yang kesal sekesal-kesalnya pada hari akhirat.

Wassalam,

Syahiran a.k.a. Teknodaie

Dapat dari emel, mungkin boleh buat rancangan alternatif macam…

1. Who will become an Ustaz

Reality show yang menampilkan peserta 12 lelaki yang akan bersaing untuk menjadi seorang Ustaz. Mereka akan ditempatkan disebuah madrasah dan akan diuji ketahanan dari segi membaca alquran, menunaikan sembahyang wajib, menunaikan sembahyang sunat, azan dan lain lain… Setiap minggu akan diadakan pertandingan memberi tazkirah di hadapan penonton yang juga akan disiarkan live dikaca Televison.. Peserta akan dinilai oleh juri profesional (30%) dan sms penonton (70%) pemenang akan mendapat pakej haji percuma.

2. Akademi Islamiah

Reality show yang mengambil 12 budak budak yang telah sesat dan rosak akhlaknya.. Mereka akan ditempatkan di sebuah banglo, dan akan diajar cara hidup islam. Setiap minggu mereka harus menunjukan apakah kepakaran dalam islam yang telah mereka pelajari, di hadapan penonton secara live. SMS penonton akan menentukan peserta yang layak untuk menang (pilih berdasarkan taraf keinsafan mereka). Mereka menangis kerana menginsafi dosa lalu mereka. Mereka akan ‘dikurung’ dan dipacakkan dengan 13 kamera CCTV.

3. Muslim Idol

Reality show untuk mencari penceramah Islam terbaik di Malaysia. Peserta yang dapat memberi ceramah yang mengusik jiwa penonton akan mara keperingkat seterusnya hingga ke akhir. Peserta diadili oleh penonton melalui sms. Pemenang akan mendapat peluang merakamkan lagu nasyid dan juga VCD ceramahnya.

4. Bintang RTM (Remaja Tahu Mengaji)

Sebuah lagi program dari stesen kerajaan Islam Hadhari kita iaitu
berbentuk program tahu mengaji. Peserta diajar cara membaca secara
tartil,bertajwid dengan betul,menghafaz Quran dan tarannum. Peserta yang berjaya akan mendapat cahaya nur Quran, InsyaAllah..

5. Audition

Rancangan ini berbentuk audition untuk meneruskan pengajian dalam bidang agama samada IPT dalam negeri atau pun luar negeri. Tajaan akan diberikan kepada yang berjaya. Syarat layak masuk kepada semua yang cintakan Islam dan para pendokong Islam.

hehehe

Ringkasan Ilmu di Baitul Qurra (bahagian 1)
18 February 2009

Sekadar berkongsi..alamak..tak mintak permission dari koje lagi..huhu

Oleh: Mohammad Yaqzan bin Mohammad Yazed, Batu Pahat, Johor.
Email: ibnu_ajed@yahoo.co.uk

Assalamualaikum sahabat2.
Insya Allah, Ana ingin berkongsi ilmu yang diperoleh di Pondok Baitul Qura’, Sungai Udang, Melaka pada Daurah tempoh hari, 22 Januari hingga 5 Februari 2009. Alhamdulillah, memandangkan ana dapat mengikuti daurah penuh selama dua minggu bersama Arif Aizuddin, Firdaus Izarae dan Fadhil Hamdi (ada ramai lagi kawan2 lain tapi mereka tak dapat ikuti daurah penuh dua minggu) serta permintaan daripada sahabat-sahabat yang ingin kongsi ilmu di Baitul Qura’, maka tercetuslah idea ana untuk menghasilkan ringkasan ilmu ini. Semoga Allah S.w.t. memberkati usaha kita yang sentiasa inginkan ilmu walau di mana berada. Amin Ya Rabbal Alamin…

Ilmu ini diperoleh secara tak formal atau tazkirah atau muzakarah bersama Abang Hafis, pelajar pondok Baitul Qura’. Asal Melaka. Beliau seorang yang sangat cintakan sunnah Rasul, mesra bersama pelajar daurah, ingin menjadi seperti saidina Umar, suka tersenyum, sedang berusaha menjadi hafis Al Quran 30 juzuk dan bercita-cita untuk mati syahid. Semoga cita-citanya dikabulkan Allah. Amin Ya Rabbal Alamin…


Syariat vs Makrifat

Solat ialah syariat.
Makan ialah makrifat.
Ada orang utamakan solat daripada makan kerana jaga adab dengan Allah.
Ada orang utamakan makan baru solat kerana makanan dah terhidang dan dia berasa lapar, takut-takut laparnya mengganggu kekhusyukan solatnya.
Syariat tak mengharamkan makrifat, makrifat pun tak mengharamkan syariat.
Kita perlu kuasai dulu ilmu syariat baru boleh amal makrifat.

Keturunan Rasulullah

Rasulullah sangat sayang akan keturunannya. Adapun keturunan Rasulullah ialah Syed, Syeikh dan Syarifah. Rasulullah sangat marah apabila keturunannya disakiti. Kita kena sayang keturunan Rasulullah yang berperangai baik mahupun jahat. Kalau perangai jahat, maknanya dia belum dapat hidayah Allah. Itu kelebihan mereka, jika kita menyakitinya, akan dijanjikan tulah atau daulat. Apapehal pun, mereka tetap keturunan Rasulullah. Contoh, walaupun adik kita degil dan jahat, kita tetap sayang akan adik kita. Begitu juga Rasulullah, walaupun ada keturunannya belum dapat hidayah Allah, tapi baginda tetap sayangkannya. Maka kita tidak boleh menyakiti orang yang Rasulullah sayang.
Adapun pada satu ketika umat Islam di zaman Rasulullah mengutuk dan mencela Abu Lahab, iaitu bapa saudara Rasulullah. Maka kata Rasulullah, Sudah, cukup-cukup, jika engkau menyakitinya maka engkau menyakiti hatiku. Mereka bertanya, Mengapa Ya Rasulullah? Ini kerana Abu Lahab ialah bapa saudaraku dan dia adalah dari keturunanku juga. Sehinggakan ada para ulamak yang sangat menjaga adab tidak membaca Surah Al Masad.. Tabbats yada..hingga akhir surah…
Adapun jika seseorang itu sengaja meletakkan nama Syed pada namanya atau orang lain seperti nama anak, maka dalam satu riwayat Rasulullah mengancam mereka kerana mereka dikira menipu dan menyamar keturunan daripada kalangan keturunan Rasulullah.
Adapun nama keturunan Syed itu ada juga yang dihazafkan pada nama mereka, maka kita kena berhati-hati jangan sebarangan mengutuk orang kerana ditakuti mereka daripada golongan keturunan Rasulullah yang tiada nama Syed pada pangkal nama.. seperti Ustaz di Baitul Qura’, Ustaz Haji Zulkifli bin Haji Ismail, beliau daripada keturunan Rasulullah. Sebab itu dalam Islam terdapat larangan mencela, mengumpat dan menghina orang lain.

Sutrah

Ia ialah penghadang di hadapan solat. Syaratnya ialah tinggi sedikit, daripada lantai depan tempat sujud hingga ke atas. Jaraknya ialah tiga hasta daripada tempat kita berdiri ketika solat. Dalilnya, dalam satu riwayat mengatakan adapun Rasulullah tidak pernah solat tanpa sutrah dihadapan tempat sujudnya. Hatta ketika baginda ingin solat di padang pasir, baginda memacakkan tongkatnya di hadapan tempat sujudnya. Ada juga riwayat mengatakan ruang tempat sujud kita yang perlu dikosongkan adalah sebesar ruang seekor kambing. Adapun sekiranya ada orang yang melintas di hadapan kita ketika kita solat, kita boleh mengisyaratkan halangan dengan meluruskan tangan ke hadapan yang bertindak sebagai isyarat jangan lalu di hadapanku. Adapun pada zaman sahabat orang yang sedang solat itu ada yang memancung orang yang lalu didepannya (di area tempat sujud) memandangkan dia membawa pedang bersama ketika solat. Sunat bagi kita solat di belakang tiang masjid kerana ia dianggap sutrah bagi kita.

Cara Istiqamah

Melakukan amal kebaikan secara tetap dan berterusan
Caranya ialah buat sedikit tetapi berterusan.
Contohnya, niat untuk baca Al Quran sebelum tidur setiap malam satu ayat..
Jika kita penat, contohnya balik lewat malam, maka sebelum tidur kita tak terbeban
untuk baca satu ayat sahaja. Sekiranya kita banyak masa lapang, digalakkan untuk baca lebih kerana boleh dapat pahala lebih, tapi masih dengan niat yang sama, hendak baca satu ayat pada asalnya, tiap-tipa malam sebelum tidur, agar kita masih lagi dapat beristiqamah dengan amalan.
Kedua perbanyakkan berdoa kepada Allah agar kita dapat menjadi hamba yang istiqamah pada amalan. Insya Allah…

Cara Mendapat Berkat di Majlis Ilmu

Kita perlu istiqamah dengan tempat duduk ketika kita dengar kuliah. Ketika mendengar kuliah memang ada ganjaran keberkatan yang Allah beri. Tapi kita tidak tahu bila masanya Allah akan campakkan keberkatan itu kepada kita dan setiap jemaah yang mendengar kuliah itu, sama ada awal, tengah atau akhir kuliah. Tapi kita ambil amalan dengan taat duduk pada satu tempat sahaja, kerana itu bukti kita memang betul-betul nak keberkatan dalam kuliah majlis ilmu. Kita tak tau Allah turunkan berkat itu time bila, tapi yang pasti Allah akan turunkan berkat pada kita, maka kita perlu istiqamah pada tempat duduk kita. Insya Allah, Allah akan beri berkat pada tempat kita duduk itu. Samalah macam nak dapat lailatul qadar di bulan Ramadan. Kita tak tahu bila, tapi kalau istiqamah sebulan buat amalan tahajud, Insya Allah kita dapat juga berkat lailatul qadar itu. Amin…

Minyak Wangi Alkohol

Hukumnya sah dibuat solat. Alkohol jadi haram bila diminum kerana memabukkan. Pakai minyak wangi Alkohol tak menjejaskan apa-apa walhal tak memabukkan. Ia hanya bauan yang lekat di pakaian. Sah solat dengan minyak wangi beralkohol.

Pemakaian Cincin

Sunah memakai cincin, ikut rasulullah.
Jari-jari yang memakai cincin:
1. Ibu Jari- ikut kaum nabi luth, mereka memakai cincin di jari ini. Jika ikut hukumnya haram.
2. Jari telunjuk- ikut yahudi hukumnya haram.
3. Jari tengah- ikut paderi hukumnya haram
4. Jari manis- sunah memakai cincin di sini. Tetapi sekiranya lelaki yang memakai cincin di jari ini, jarinya akan kelihatan seperti perempuan kerana jari yang halus dan lembut maka haram baginya.
5. Jari kelengkeng- sunah juga memakai di sini, merupakan gantian jari manis jika hukum haram tadi wujud.

Dilarang memakai cincin dengan banyak pada semua jari, ia ghurur iaitu melampau dalam berhias dan mengikut sunah. Hukumnya haram.

Hukum Tengok Wayang

Pada asalnya dibolehkan sekiranya menjaga batas-batas pergaulan dengan bukan muhrim. Kemudian lihat pada cerita filem tersebut, sama ada unsur yang diketengahkan ialah halal atau haram. Jika bersalahan dengan syarak maka hukumnya ialah haram arodi iaitu haram yang mendatang. Maklumat lanjut, rujuk Arif Aizuddin.

Hukum Download Lagu

Dibolehkan jika untuk peribadi sahaja seperti dengar lagu untuk sendiri.
Diharamkan untuk mendapat keuntungan seperti menjualnya kepada orang lain.
Rujuk Arif Aizuddin untuk maklumat lanjut.

Patung dan Potret

Jika patung itu untuk dibuat hiasan dan pameran, maka hukumnya haram.
Jika patung itu untuk dibuat barang permainan, maka dibolehkan. Tetapi selepas itu, perlu disimpan dan disorokkan.
Adapun Saidatina Aisyah R.A. ketika kecil menjadi isteri Rasulullah, beliau bermain anak patung dan Rasulullah tidak melarangnya.
Lukisan potret rupa seseorang dibolehkan kerana ia unsur seni.
Tetapi jika ia ukiran yang timbul maka hukumnya haram.
Sebab itu mengukir berhala hukumnya haram kerana ukiran itu timbul dan mempunyai bentuk.

Elak campur aduk puji Allah vs maksiat

Ketika kita sedang seronok berborak dan bercerita, kita tidak tahu sama ada ia maksiat atau amal. Maka kita seharusnya mengelak memuji Allah ketika sedang melakukan maksiat.
Contohnya, sekumpulan lelaki sedang bercerita mengenai perempuan solehah yang memakai purdah. Mereka memujinya kerana perempuan itu sangat baik, alim dan langsung tidak mempedulikan kerenah lelaki. Niat asal mereka hendak mengingatkan diri mereka agar sentiasa perbaiki diri agar menjadi lelaki soleh seperti muslimah solehah tadi. Tetapi belum tentu perkara yang mereka bualkan itu menjadi satu kebaikan bagi diri mereka. Boleh jadi ia adalah satu maksiat dan Allah murka kepada mereka ketika itu. Mereka berborak sampai mengkagumi perempuan tadi dengan menyebut “Masya Allah!” tapi mereka tiada nafsu, cuma menceritakan kesolehahan perempuan itu agar dapat dijadikan iktibar. Andaikan Allah mensifatkan ia sebagai maksiat, maka dalam masa yang sama mereka buat maksiat sambil memuji Allah. Allah sangat murka. Adapun sebagai mana yang dilakukan oleh Abang Hafis, beliau menggantikan pujian tadi kepada “Masyarakat!”. Tujuannya untuk mengelak dilaknat Allah. Lagipun, memang dalam masyarakat ini ada pelbagai jenis dan ragam manusia. Semua ini bertujuan untuk elak sebut nama Allah ketika sedang buat maksiat (kita tak tau ia maksiat atau tidak).
Adapun apabila kita menyebut nama Allah ketika berbuat dosa seperti “Astaghfirullah” maka kita wajib meninggalkan terus dosa itu dan berusaha membuat kebaikan pula. Bukannya memuji atau mengingati Allah sejenak, tetapi sambung dengan urusan maksiat tersebut. Salah hukumnya. Maksudnya, bila sudah teringat Allah, stop terus daripada melakukan maksiat.

MP3 ada Quran

Mp3 yang ada Al Quran boleh bawa masuk dalam tandas kerana ayat Quran tak zahir. Cuma tak boleh play. Skrin mp3 tak boleh tulis ayat Quran atau Allah. Jika ayat Quran tu zahir, boleh dilukis atau diubah suai sedikit agar ia tak zahir seperti ayat Quran asal. Contoh mudah ialah tulisan “Fastaqim kama Umirta” di lencana kisas baju batch perlu diubahsuai agar tak zahir ayat Quran tersebut.

Perkahwinan

Adab hendak meminang mestilah menggunakan orang tengah, tidak digalakkan direct. Contoh guna akaknya atau abangnya atau terus kepada ibu bapanya.
Dalam perkahwinan:
1. Kalau kahwin dengan perempuan terlalu muda kemungkinan akan menghidap kanser rahim
2. Kalau kahwin dengan perempuan terlalu tua, kadar menopaus cepat
3. Kalau kahwin dengan perempuan sebaya, kemungkinan jika berlaku perselisihan akan menyebabkan isteri hilang rasa hormat pada suami.

Tengok sajela dalam kelas kita, muslimin muslimat asyik saling tak puas hati jer walaupun tak dizahirkan. Ini kerana semuanya sebaya.
Bila perempuan sudah menopaus, mereka hanya merasa “azab”.
Perempuan yang banyak bersalin akan melambatkan kadar menopaus, sebab itulah lebih baik mempunyai anak ramai. Seperti Ustaz Haji Zulkifli bin Haji Ismail, beliau mempunyai 10 orang anak.
Anak yang ramai, apabila dapat diasuh dengan elok merupakan satu anugerah berharga. Mereka akan membela ibu bapa di akhirat kelak. Ia satu rezeki kurniaan Allah. Semoga kita dapat menjadi anak yang soleh dan solehah. Amin…

Terdapat pembahagian:
1. Dari segi fitrah- lelaki akan suka perempuan dan perempuan akan suka lelaki. Maka mereka tak boleh lawan syariat, perlukan perkahwinan yang sah cara Islam untuk satukannya.
2. Dari segi syariat- suami sahaja yang sebenarnya wajib memberi makanan pada isteri, isteri tak perlu tetapi hanya melayan suami.
3. Dari segi adat- isteri memasakkan untuk suami dan membantu suami dalam segala hal.

Kita kena ikut semuanya untuk mendapat kehidupan yang sempurna dan lengkap. Maka kehendak syarak hendaklah dijunjung disamping mengamalkan adab dalam kehidupan agar dapat mewujudkan keluarga yang bahagia. Moga kita semua dapat menjadi suami dan isteri solehah yang dijanjikan syurga oleh Allah Taala. Amin…

Seluar Jeans

Pemakaian seluar jeans tidak salah dan hukumnya juga tidak haram. Boleh dipakai. Cuma bagi seorang pendakwah tidak digalakkan kerana tujuannya untuk menjaga adab dan taqwa kepada Allah. Pakaian ini cara orang Barat. Apakah lebih baik jika kita ikut sunah pakaian Nabi Muhammad S.A.W.? Dan apabila menunaikan solat, seelok-eloknya pakailah pakaian yang bersih dan khusus untuk solat. Semua ini atas dasar kita menjaga hubungan baik dan beradab sama Allah, bukan pada manusia sahaja.

Radix Fried Chicken..alternatif KFC
16 February 2009

Adakah anda merupakan seorang daripada pemboikot KFC di Malaysia? Jika YA, kini anda tidak perlu cemburu lagi terhadap orang yang makan KFC di sekeliling anda kerana kini anda mampu membuatkan mereka cemburu dengan menyokong RADIX FRIED CHICKEN (RFC)…

RFC merupakan 100% syarikat milik bumiputera ISLAM dibawah syarikat HPA Industries Sdn. Bhd. yang terjamin bersih, suci, berkhasiat dan berkat(cey). Salah satu alternatif dan usaha untuk terus memboikot produk2 barat.

INFO HPA

Syarikat ini telah diasaskan oleh Tuan Hj. Ismail bin Hj. Ahmad yang berasal dari Kg. Mata Ayer, Perlis pada bulan September 1987 secara kecil-kecilan yang ketika itu dikenali dengan nama Perubatan Tradisional Al Wahida. Selepas 8 tahun beroperasi, berbekal warisan peninggalan nenek moyang, HPA Industries Sdn. Bhd. pun ditubuhkan pada 15 hb Julai 1995.

HPA telah membuka beberapa cawangan di semua negeri bagi memastikan proses pemindahan maklumat dapat disalurkan dengan sempurna dan semua pelanggan dapat membeli produk dengan senang dan cepat. Antara aktiviti yang berlaku di peringkat cawangan adalah penjualan produk disamping penyebaran maklumat produk melalui initiatif seperti broshur, pamplet, flyers dan kursus mingguan yang dianjurkan. HPA mensasarkan penambahan cawangan di seluruh negeri sebanyak 150 cawangan sehingga JUN tahun 2009. Buat masa ini cawangan HPA yang sedia ada adalah sebanyak 70 buah cawangan.Termasuk 5 Cawangan Di Indonesia dan 1 Di Brunai. Stok AGEN kini lebih dari 1200 Orang. Dengan keahlian perniagaan MLM lebih 500,000 orang
Pada 7 Februari 2009 yang lalu, telah berlangsung majlis perasmian Radix Fried Chicken (RFC) cawangan Alor Setar. Ini merupakan cawangan kedua dan lebih banyak cawangan akan menyusul selepas ini. Menurut laporan, sambutan yang diterima amat menggalakkan dan sehingga kini sambutan pengunjung tidak henti-henti.

RFC juga dibuka 24 JAM

Majlis perasmian disempurnakan oleh YAB Menteri Besar Kedah, Dato’ Seri Haji Azizan bin Abdul Razak. RFC kedua ini telah menggunakan warna oren pada keseluruhan bangunan restoran berbanding warna merah yang digunakan di Restoran RFC pertama di Sungai Petani.

Insya-Allah pada tahun ini HPA akan membuka sebanyak 20 cawangan RFC di seluruh Malaysia pada tahun ini sahaja.

rfc-as

rfc-as2

rfc-as10

rfc-as4

rfc-as5

jadi promoter tak bergaji kejap..sape nak tengok pic lagi read more yer~ (more…)

Video PJU 2008
15 February 2009

Hari ni jari jemari menggatal nak main-main dengan google…tiba2 kepala otak teringat pasal Program Jalinan Ukhwah (PJU) anjuran Alumni Pelajar SBP (APIS) beberapa bulan lepas. Masa penutup tu ada satu video yang diorang buat, pikir2 balek, takkan diorang tak letak dalam youtube kot?

Search..search..balek…jumpe jugaaak..

ni dia..

Harap video ni dapat menceritakan sedikit sebanyak pasal PJU. Btw, aku tak terlibat eh buat video ni..huhuh.

Video diupload oleh saudara Aiman Azlan, Penghulu PJU 2008..hehe

Wassalam,

Syahiran

*btw, al-fatihah untuk bapa datuk siti nurhaliza, taruddin ismail yang menghembuskan nafas terakhirnya kira2 jam 10.45 tadi.

Melayu, Sultan, Perak, Lompat, Kerajaan Haram
14 February 2009

Adeh, dah banyak dah blog-blog, website2, yang mengupas isu2 yang berlaku kat Perak ni. Haha, aku duduk rumah sambil bergoyang kaki hanya mampu tertawa la tengok gelagat orang2 tua yang macam budak2 tu. HuhUHUhu. Aku ni pun belum cukup umur untuk berbicara pasal hal ni. Jadi, lebih baik aku tunggu dan lihat aje lah..kang x pasal2 aku blog aku kena BLOK dengan kerajaan PENAKUT ni.

Tapi aku cukup kecewa dengan sikap orang Melayu kita. Bila ‘derhaka’ dengan sultan, cukup marah..Demonstrasi bagai nak rak. Padahal yang buat ‘derhaka’ tu untuk menuntut bela, menegakkan keaDilan, itu aje.

Bila buat benda2 derhaka kepada Allah, tak de plak nak buat macam ni. PooODaAH..Taasub sangat la kat sultan korang tu. Yerp, aku pun perlu patuh kepada pemimpin. Tapi, pemimpin yang korup dan menyokong yang korup buat ape nak patuh.

Haha, dasar kerajaan BeeEnd tak tahu malu, rompak hak rakyat. Bertambah zalim ala zionis bila mencabul prinsip demokrasi dengan merampas akhbar2 alternatif Harakah, Suara KeaDilan dan lain2. Tak fikir apa pandangan orang terhadap mereka.

SULTAN BUKAN TUHAN LA WEIIIIIIIIII~

Y.A.B. Syahiran

watching Geng:Pengembaraan Bermula
12 February 2009

Fuuh, baru je lepas tengok cite GENG : Pengembaraan Bermula.

Sepatutnya hari ni planning nak gi tengok cite tu ngan sepupu aku, Izham. Siap booking tiket lagi pukul 5.20 ptg. Sekali kol tak dapat pegi lak. Aduh.

Then, aku cepat2 on9 ym sebelum zohor, tanya la sape nak teman aku pegi tengok. Tanya arep, takde transport. Tanya zaim lak, dia ajak nafis. so, aku dapat la pergi bertiga hari ni. Aku book 3 tiket. Tukar tiket, dari 5.20ptg kepada 3.20 ptg. Then, dalam pukul 2 petang camtu, diorang amik aku kat rumah naik moto terus ke Sunway Carnival..haha..

Geng

Geng

Disebabkan hari ni hari bekerja, jadi tak ramai la orang. Ramai jugak budak2 kecik dalam panggung tu..kapel pun ade(ape la diorang buat kat belakang tu..ish3). Dah la time aku beli popcorn tu pegi berpeluk sebelah aku. Bluerkk..

Sy dan Nafis

Sy dan Nafis

Zaim dan Nafis

Zaim dan Nafis

senget lak

senget lak

Lepas habis je tengok. Out of 5 stars, aku bagi 4.5 lah. Bagus, jalan cerita agak menarik dan tersusun. Walaupun ada sikit lawak bodoh..Memang menghiburkan hati jugak. Sepanjang cite tu, tangan aku meraba2 popcorn tanpa henti. Teruja dengan animasi 3d buatan tempatan.. Jadi, aku rekomen korang tengok la cite ni..huhuh..Diorang dah melabur rm4juta utk filem ni.

ni sedikit review daripada laman web vrempire.com :

For me the storyline is pretty straightforward but with mystery elements. The plot is build up very good and I can follow it well. I like the jokes in it which most of the time works and they are natural and very Malaysian. I believe all of us can get and appreciate the humour moments in it. The animation and graphics aspects of this film is really impressive and oustanding. The textures look so real. I really fascinated with the jungle and orchard scenery as the leaves, plants and tree are done very beautifully. There are also few type of monsters in this movie and I was flabbergasted with the glow-in-the-dark monster because the glowing scene is really beautiful and eye-candy for me. I also loved the ‘roller coaster’ moment where sometimes they used the first person perspective so I feel like I am also on the ride. The sound effect also is really good. Thumbs-up! Anyway, the group singing in the early of the movie is quite long to me. Maybe I don’t prefer it since I’m not into Hindustan singing and dance style. Anyway, I believe kids will love it since my daughter can enjoy watching continuos Hi-5 VCD. Maybe she will jiggle in the cinema D

Lagi satu, bak kata tuan Direktor cerita Geng, saudara Mohd. Nizam Abd. Razak yang telah mengomen blog aku :

tengok tengok tengok! tips: jangan keluar walaupun lampu wayang dah dibuka. terima kasih kerana menyokong!! hehe

-Nizam LesCopaque-

Reference : https://teknodaie.wordpress.com/2009/02/11/geng-pengembaraan-bermula-besok/#comments

Pastu balek, pekena char koay teow special sungai dua..haha..Sampai umah, mak takde plak,pegi amek adek kat skolah..duduk la aku kat luar rumah tu sejam..lupe lak nak bawak kunci..waaaaaaa..~

Char Koat Teow

Char Koay Teow Sungai Dua

haha

padan muke

Celaka punya pencuri.
11 February 2009

Pergh..dalam 10 minit tadi..(8.40mlm) cermin kereta Kia abah kena pecah pencuri. Siot gile. Kawasan umah aku ni memang banyak pencuri. Tiap2 minggu dengar je cerita pasal pencuri kat kawasan aku.. Ni semua keje budak2 dadah la ni. Minggu lepas kereta merc jiran sebelah aku kena, minggu ni kete abah pulaKK..haha..

Pecah

Pecah

Abah tengah vakum

Abah tengah vakum

Petang tadi aku tertinggal hp dopod d810 aku dalam tu, abah suruh amek..seb bek lah..kalo tak lenyap dah skang..

Yang besnya, pencuri tu sempat amek smart tag je. Tapi ada kad  ape ntah dalam tu. Dia ingat kredit kad kot..tu seronok je..Mak cepat2 kol suruh blok penggunaan kad tu. Smart tag pun blok..Kesimpulannya, dia tak dapat pape la. Sakit tangan je la pecah tingkap tu selain menyusahkan orang lain nak repair blek..Nak curi pun, time tak kena. Lain kali pecah la kul 2 3 pagi ke..ni time isya’..adooi..

mmg bodoh..celaka..sial..anak haram~!

haha..teringat plak dulu masa kecik2..kereta wira abah kena curi kat petaling jaya.. Aku la yang paling tensen sekali, pasal semua mainan aku dah terkumpul dalam kete tu, sekali cd game lagi..beberapa bulan lepas tu, jumpa kete tu..tinggal rangka jek..dia nak masuk siam..pakai passport akU..bodoh..muke budak kecik pun xreti beza..(jgn kata muka aku cam pencuri sudah)…

okiep..ni nak pegi report polis..claim insuran..k,wassalam

sorry atas penggunaan bahasa yang agak kasar.ada hikmah disebalik kejadian ni..

hehe..aku penah gak bawak kete ni secara merbahaya..nak tengok??

huhuhu

Geng: Pengembaraan Bermula besok ~!
11 February 2009

Ticket Reservation

Your reservation request has been received. Please note that for Mid Valley, Berjaya Times Square and Pavilion KL reservations, RM1 will be charged upon tickets collection. Please collect your tickets 45 minutes before showtime or earlier with the ref no below.

Ref. No.:

05500

Movie:

GENG: PENGEMBARAAN BERMULA

Date:

Thu 12 Feb 2009

Showtime:

5:20PM

Cinema:

GSC (SUNWAY CARNIVAL)

No. of seat(s):

2

Full Name:

Muhammad Syahiran bin Suraini

Contact:

043561901

Currently the reservation system does not handle cancellations. If you don’t collect them within 45 minutes of the showtime, the tickets will automatically be sold to the queue at the cinema anyway.

Yeah..Baru je book tiket nak tengok cite geng besok. Saje je..Boring duduk rumah..lepas solat Asar besok boleh terus tengok..Alang2 tu tolong support gak animasi 3d Malaysia pertama ni..Kita tengok camne nanti..huhu..nape 2 seat? ehem2..

(more…)

Gerhana Bulan Penumbra..9 Februari
10 February 2009

Malam semalam ana berpeluang menyaksikan gerhana bulan Penumbra dari rumah. Lepas isya’ je terus keluar rumah. Bulan amat cantik malam tu.Tapi nak tangkap x clear la. Tak de kamera canggih..huhu. Tapi kemuncaknya dalam pukul 10.40 camtu. Sampai kul 12 ana tunggu kat luar rumah tu. Ni ana ada ambik pic sket dari web Pusat Falak Sheikh Tahir, Pulau Pinang.

Gerhana Bulan Penumbra

Gerhana Penumbra

Mula-mula rasa cam dah fed up dah pasal tak nampak macam gerhana pun..Bulan terang je. Tapi, itulah gerhana PENUMBRA..bilamana bulan hanya memasuki daerah bayang bumi yang separa gelap..tidak seperti gerhana UMBRA yang mana bulan memasuki daerah bayang gelap dan wajah bulan kelihatan ‘sobek’ dan kadang-kadang seperti bulan sabit.

mencerap

mencerap