Polis itu Anjing AmenO~

8 May 2009 - 4 Responses

ceh,kalau jadi polis kat malaysia tu,tak yah nak bangga la..kalau salah seorang pembaca tulisan ni polis,saya nak beritahu anda anda adalah seekor anjing…anjing kepada KERAjaan baziran NAZIonal.

siapa kamu?berani berani biadap terhadap seorang yang bergelar YANG BERHORMAT,dilayannya YB seperti melayan pencuri,memang tidak peliklah mendiang a.kugan boleh meninggal dalam tahanan,begini rupanya ‘layanan’ mesra polis raja di malaysia.

hari ini,hampir 300 orang anjing dikerah ke dalam dewan untuk ‘menghambat’ pemimpin pakatan rakyat,kalau 300 tu diarahkan untuk menjaga keselamatan negara,pasti tiada lagi jenayah seperti ragut akan berlaku.

saya bukan omong kosong,ni buktinya:

siva ditarik dengan kasar,dasar manusia biadap..

itu layanan mesra polis terhadap yang Berhormat,kepada rakyat biasa begini:

kepada adun diluar dewan pula:

inilah polis,……….anjing kepada umNo………..kerja mereka adalah menjaga keselamatan negara dan rakyat,tetapi mereka lebih cenderung kepada menjaga keselamatan pemimpin korup…

artikel ini bukanlah anti polis,tapi sekadar menunjukkkan kebencian terhadap polis yang menjadi anjing kepada umNo

Islam4peace peniru?

22 April 2009 - 4 Responses

Assalamualaikum w.b.t..

Ana post benda ni untuk menjawab persoalan2 di Islam4Peace.Net yang mengatakan kami meniru website lain seperti Iluvislam,.dll.

Ana cukup terkilan dengan sikap segelintir masyarakat yang seolah-olah mahu menyekat jalan dakwah di dunia maya. Salahkah kita mahu mengembangkan medan dakwah dengan mewujudkan website2 berunsur dakwah yang baru?

Ana petik kata-kata seorang hamba Allah ni :

laman ni macam kekurangan identiti sndiri..bagai duplikasi iluvislam juga halaqah online..knp ye?..kan dah ade dah yg lain..

Ya. Memang matlamat kami dan Iluvislam adalah sama iaitu untuk berdakwah melalui alam siber. Untuk pengetahuan, Iluvislam merupakan cetusan idea senior2 kami sendiri.

Salahkah kita mempunyai misi dan matlamat yang sama? Salahkah kalau kita sama-sama menyumbang ke arah jalan kebaikan? Salahkah kita membuka jalan baru dan menambahkan lagi website2 berunsur dakwah di alam maya ini?

Apa-apa pun, kami memang tak berniat untuk meniru atau menandingi mana-mana website. Kami cuba bawa kelainan dengan mempelbagaikan lagi sumber tarbiyah di alam siber. Selain matlamat kami untuk mengadakan pertemuan/usrah sesama ahli di alam realiti.

Jadi, tak perlu pertikaikan status sesebuah laman web berunsur dakwah. Asalkan ianya bermanfaat dan lebih ke arah usaha dakwah, ayuh, teruskan sokongan anda tanpa ada rasa assabiyah dengan laman web dakwah yang jauh lebih berpengalaman dan maju ke hadapan.

Sekian.

Wassalam.

Teruskan menyokong Islam4Peace.Net…Peace~

Islam is all About Peace – Islam4Peace.net

3 April 2009 - Leave a Response


Assalamualaikum w.b.t…

Di sini saya ingin mempromosi laman web Islam4Peace.Net

Sebuah cetusan idea kami dan seorang senior dari mesir untuk menyampaikan mesej keamanan kepada umat Islam…

Please support us..utk awal2 ni masih banyak kelemahan..insyaAllah akan terus-menerus diperbaiki..

yang penting sekali..sokongan daripada korang semua..

Wassalam..

Baca YASIN dan Solat Hajat-Nak RASUAH Allah SWT!!!

31 March 2009 - 2 Responses

“Membaca artikel yang bertajuk: Gempar: 20 Minit Nizar imamkan Solat Maghrib dalam program Umno oleh: hermansamsudeen menyebabkan Ana tergelak dan tergolek.

Sesungguhnya DS Mohd Nizar hanya memenuhi undangan dari Tuan Imam Masjid Simpang untuk mengimamkan Solat Maghrib dan memberikan sedikit Tazkirah selepas solat.

Tapi alangkah tak disangka sama sekali oleh orang-orang UMNO yang datang untuk Majlis membaca Yasin dan Solat Hajat, bahawa mereka akan menjadi makmum kepada orang yang mereka anggap sebagai musuh (musuh politik).

Situasinya mungkin begini:
Hendak lari dan buat jemaah sendiri sesame orang UMNO mungkin:
1- Tak ada yang berani (tak pandai) nak jadi Imam.
2- Nak buat juga (kira ada yang pandailah katakan) takut ada dua jemaah dalam satu masa di Masjid yang sama.
3- Nak buat yang kedua tu kena tunggu selesai jemaah yang pertama-lambat tu…
4- Nak halang DS Mohd Nizar jadi imam…. Tak boleh pasal imam masjid dah tetapkan kerana dah berjanji.
Mahu tak mahu… ikut sajalah di belakang imam. Bila imam baca panjang sikit, tentu gelisah… apa lagi kalau imam baca ayat atau surah panjang… baca yang paling pendekpun terasa sangat panjangnya. Mesti ada yang kata (dalam hati) “hai cepatlah habis”.. apatah lagi lepas solat DS Mohd Nizar nak bagi ‘Tazkirah’ seperti yang diminta oleh tuan imam masjid… lagi terasa bagai nak gila… tu yang mereka tak mahu dengar tazkirah tu… lagilah terasa panasnya bila terbayang DS Mohd Nizar sentuh politik dalam tazkirahnya…

Tapi (berbaik sangkalah sikit) tak mustahil dalam ramai-ramai makmum yang terdiri dari orang-orang UMNO tu ada yang KAGUM dalam hati mereka akan kebolehan dan kehebatan DSMN dan dalam diam mereka terpesona dan memasang azam dan niat akan “memangkah” DSMN sebagai pengundi senyap dalam PRK P059 Bukit Gantang nanti. Tiada siapa yang tahu melainkan Allah SWT serta individu yang ‘bertuah’ itu sahaja. Sesungguhnya orang itu ‘bertuah’ kerana mendapat hidayah dan dipilih oleh Allah SWT. Tidak kiralah sama ada ia memilih untuk terus senyap dalam insaf dan taubat atau dia menghebahkannya secara terus terang menukar haluan parti lalu memilih ‘Bulan Purnama’ yang orang kata (memangpun) menjanjikan pahala yang boleh membawa ke syurga.

Kita kembali kepada tajuk artikel ini: Baca YASIN dan Solat Hajat-Nak RASUAH Allah SWT!!!
Semua orang tahu buat apa/kenapa (tiba-tiba) baca Yasin dan Solat Hajat. Mestilah ada yang tersirat dihati yang tiada siapa yang tahu melainkan Allah SWT dan orang yang melakukannya. Biasanya mestilah yang bertujuan baik dan untuk kebaikan. Amat dilarang dalam agama kalau kita mambaca Surah Yasin demikian juga Solat Hajat untuk tujuan yang tidak “Syarie” iaitu yang dibenarkan oleh hukum syarak.
Kenapa? Tentu orang bertanya… apakah hanya orang PAS sahaja yang boleh baca Surah Yasin dan Solat Hajat… untuk menang PRK??? Apa orang PAS sahaja yang Islam ker?? Orang UMNO tak boleh???

Orang yang Tanya macam ini…. Tak payahlah kita jawab atau layan. Biarkan sahaja. Diam kita itu adalah jawapan kepada soalan mereka itu… jika mereka mahu berfikir. Kita bukan tak mahu jawab, masalahnya tiada jawapan yang boleh mereka terima melainkan jawapan yang mereka dapat sendiri setelah mereka cuba menggunakan akal kurniaan Allah SWT untuk memikirkannya dengan adil dan saksama. Kalau mereka masih tak mahu menggunakan akal untuk memikirkannya, turun Malaikat dari langit sekalipun untuk menjawab pertanyaan mereka itu, mereka tetap tidak akan mampu menerimanya.

Demikianlah keajiban akal kurniaan Allah SWT itu boleh menjangkau apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi dan boleh menembusi kedua-duanya lalu mengiktiraf adanya syurga dan neraka tempat balasan dosa dan pahala hasil amalan yang kita kerjakan di dunia yang fana ini. Kerana akallah Allah SWT ‘taklifkan’ kewajipan mengabdikan diri kepadaNya dan keranaNya semata-mata. Allah tidak ‘taklifkan’ kepada makhlukNya yang tidak mempunyai akal. Dan dengan akallah manusia itu diiktiraf sebagai ‘sebaik-baik’ kejadian atau makhluk.

Oleh itu Ana dengan seikhlas hati ingin mengajak semua pembaca agar kita sentiasa menghargai akal fikiran yang dikurniakan Allah SWT kepada kita. Orang Islam yang memperjuangkan agama Islam apabila mereka membaca Surah Yasin atau Solat Hajat, tujuan mereka adalah jelas, iaitu untuk MEMARTABATKAN Agama Islam dan bukan setakat nak menang PRK atau PRU, tapi menang dunia dan menang akhirat. Berbanding dengan mereka yang membaca Surah Yasin dan Solat Hajat yang inginkan kemenangan PRK atau PRU atau dunia semata-mata.

Wah…Sdr. Ambuyat sudah menuduh orang UMNO ni perjuangannya tak ISLAMIK! Perjuangan UMNO hanya DUNIAWI!!!

Mungkin kalau kita nak jawab di sini perlu panjang berjela… lagipun seperti yang Ana katakan di atas tadi. Tiada jawapan yang benar kecuali datang dari akal sendiri. Walau macamapun “Surat Dajjal dari KAPAR” (SILA KLIK) ini boleh menjelaskan pendirian UMNO dan BN.

Jadi nak buat apa baca Surah Yasin dan juga Solat Hajat??? Nak adakan majlis tersebut dah guna berapa RM??? Ratus tak mainlah… tukang urusnya dapat berapa, yang datang setiap orang takkan makan free jer…. Hulurlah sikit… paling koman RM50.. tu yang lekeh punya yang nampak hebat sikit takkan terima yang sama mesti lebih sikit………
Apa ni??? Yang jadi tekong baca Surat Yasin …. Mesti lagi banyak.. yang jadi imam Solat Hajat lagilah kena tambah…. Apa ni??? Ni upah ker , saguhati ker, cenderahati ker, ambikhati ker atau RASUAH??? Bagi rasuah pada manusia yang terlibat untuk sama-sama minta kepada Allah SWT supaya perkenankan segala pohon dan pinta???

Ini dah kira cuba nak MERASUAH Allah SWT.???!!! Tak cukup dengan merasuah manusia ….. kini UMNO cuba untuk “Merasuah Allah SWT dengan bacaan Surah Yasin dan Solat Hajat” . Percayalah bahawa orang-orang UMNO/BN hanyalah BERLAKON semata-mata. Dan lakonan mereka hanyalah menipu diri mereka sendiri. (Baca semula “Surat Dajjal dari KAPAR” ni.

Namun begitu Ana tak kata: “Semua orang UMNO/BN memang begitu” KECUALI yang memang begitu. Jadi kepada yang begitu tu Ana cuma nak kata: “Ingatlah Hari Pembalasan” pada hari itu jangan kata: “Ambuyat tak tegurpun kesalahan kami” Jadi Ana harap tiada dakwa-dakwi di akhirat nanti, jadi dengan ini Ana menyeru kepada semua Ahli UMNO hingga ke akar umbi: “Mari semua wahai Ahli UMNO hingga ke akar umbi, sertailah PAS atau PR, tinggalkanlah UMNO/BN demi memartabatkan AGAMA dan menyelamatkan BANGSA dan kesejahteraan NEGARA”

Sekian terima(lah) kasih,

Mari berkempen~! KAMI BELIA YANG MENOLAK UMNO!

UNDILAH PAS.PKR.

Boikot Lagu Allah Peduli – Agnes Monica

9 March 2009 - 2 Responses

Assalamualaikum w.b.t.,

Hari ni terjumpa sebuah lagu nyanyian Agnes Monica(pelakon Jelita) yang popular dengan lagu Matahariku.Lagunya bertajuk “ALLAH PEDULI” ni dah lama dah .Difahamkan dia ni seorang yang beragama Kristian.

Pada tajuk menggunakan nama Allah, tapi pada hakikat liriknya ditujukan pada Yesus iaitu Jesus tuhan bagi mereka yang beragama Kristian.

Banyak perkara yang tak dapat ku mengerti
Mengapakah harus terjadi
Di dalam kehidupan ini
Suatu perkara yang
ku simpan dalam hati
Tiada satupun kan terjadi tanpa Allah perduli

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah di biarkanya ku bergumul sendiri
Sbab Allah mengerti

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah di biarkanya ku bergumul sendiri
Sbab Allah Yesus ku mengerti

Hati-Hati wahai saudara muslimin sekalian..Ingat,dengan kata-kata juga mampu mengugat akidah dan memurtadkan kita.

Alhamdulillah, lagu ni tak dapat masuk Malaysia. Mungkin bahaya untuk yang download sendiri. Dunia di hujung jari.

Wassalam.

BOIKOT AGNES MONICA~

Ulangtahun Kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah

3 March 2009 - One Response
SALAM..
hari ini iaitu pada tanggal 3 Mac 2009 ialah ulang tahun ke-85 kejatuhan khilafah Uthmaniyyah iaitu kerajaan yang diketuai seorang khalifah (raja) bagi seluruh umat Islam. Khilafah (kerajaan/pentadbiran) inilah yang telah menyatukan umat Islam seluruh dunia dari pelbagai bangsa dan berlainan kedudukan geografi dalam sebuah negara, seorang pemimpin, sebuah bendera dan satu undang-undang

Sistem pemerintahan (Islam) secara rasmi ini telah dihapuskan oleh Mustafa Kamal Ataturk , agen Britain, telah bertindak menghapuskan Khilafah sesuai dengan arahan yang telah diberikan oleh negara-negara Barat kepadanya. Malangnya negara-negara Barat telah menanamkan ideologi Barat seperti liberalisme, sekularisme, sosialisme dan lain-lain sehingga mengakibatkan umat Islam meninggalkan Islam. Mereka juga menanam semangat nasionalisme yang sangat tebal sehingga mengakibatkan umat Islam berpecah kepada lebih dari 50 buah negara yang kita saksikan sehingga hari ini. Tidak ada kepimpinan alternatif pada hari ini walaupun beberapa buah negara mendakwa bahwa mereka adalah negara Islam seperti Sudan, Iran, Arab Saudi dan Afghanistan malah Malaysia sendiri. Negara-negara ini seperti Malaysia mencampurkan Islam dengan sistem-sistem dan kepercayaan lain seperti perlembagaan Lord Reid yang mengatasi undang-undang Hudud, Qisas dan lain-lain undang-undang Allah tetapi malangnya mengaku Malaysia sebagai sebuah negara Islam. Malaysia sebenarnya hanya sebuah negara umat Islam dan umat Islam di Malaysia perlu bangkit dengan ilmu yang teguh untuk menjunjung kembali kedaulatan Islam. Sokonglah mereka yang bersungguh-sungguh mahu menegakkan hukum-hukum (undang-undang) Allah seperti gerakan Islam PAS atau kita akan dipersoal atas ketidakpedulian kita terhadap agama ketika di akhirat nanti.

Janganlah umat Islam patah semangat. Ingatlah Allah SWT akan membantu mereka yang mengikut perintahNya sebagaimana yang telah Allah SWT janjikan dalam Quran. Rasulullah SAW juga telah berjanji bahwa Khilafah akan muncul semula menyelamatkan umat Islam dari masalah yang mereka hadapi hari ini.

JuSt TrIed RaDix FriEd ChiCkeN~

22 February 2009 - Leave a Response

BuRRRRRppp…OpS

Assalamualaikum w.b.t..

Pagi ni aku rasa macam ada benda tak kena jek. Ape ek?? Oh, baru perasan..HenPonku tak jumpa lagi. Berapa hari dah tak jumpa. Last2 aku berazam untuk cari sampai dapat sambil berdoa memohon petunjuk ILahi…Last2..Jumpe jugAk..ruPa2nya kat celah bawah kerusi kereta Citra mak tu..huhu..aku yang sepahkan sebenarnya..

Okiep..tu cerita pagi, ni nak cerita petang pulak. Petang hari ni aku ikut ayah aku pegi Alor Setar(ALOQ STAQ)..Ada kerja dekat2 UiTm MerbOk. Sebelum balik tu, pekena kat kedai makan SeaFood mana ntah…Aku pun makan la sepuas-puasnya..

Tiba2..aKu ternampak signboard jalan…’Jalan Shahab’..

Macam pernah dengar..Ya~ Bukan RADIX baru bukak cawangan baru RFC kat sini ke? Adeh, rugi aku makan puas2 tadi..Jalan beberapa saat je nampaklah aku restoran Radix Fried Chicken seperti yang ditunjukkan dalam pos sebelum ni…Sapa tak baca lagi..

KLIK SINI

Aku masuk2 dah azan maghrib. Orang ramai plak tu..Masya-Allah. Beratur semua line panjang, tapi takda sorang pun merungut..semua muka happy2 je..Yelah..Nak suPPort pRoduk Islam punya pasal kan..Tambah2 dapat kak cashier yang cun..siap bagi salam lagi tu..hehe..KFC mana ada nak bagi2 salam ni..

Maka berjalanlah RFC tu sejauh 90km dari Alor Setar Ke Butterworth..hahaha..balek2 dah sejuk..

Sodap

Sodap

Free Sos dan Radix Cola

Free Sos dan Radix Cola

Akademi Fantasia Kini Kembali ~!

19 February 2009 - 4 Responses

Hari ini, makcik2 dan anak2 dara peminat setia Akademi Fantasia (AF) di rumah boleh menghembus nafas lega apabila program realiti kegemaran mereka akan membuka tirainya tidak lama lagi yang menjanjikan pelbagai perubahan. Lepas ni, bertambah la orang2 yang takde Astro mula melanggan semata-mata nak tengok program realiti ini.

Akademi Fantasia

Akademi Fantasia

Akademi Fantasia atau Akademi Sia-Sia?

Tajuk sebenar artikel ana pada kali ini.

Tak lama lagi, kita akan melihat kembali fenomena air mata manusia yang sia-sia jatuh ke bumi bila satu demi satu peserta disingkir dari program tersebut.  Alangkah indahnya kalau air mata itu disimpan untuk menangisi dosa-dosa kita kepada Allah atau setidak-tidaknya menangisi mangsa-mangsa di bumi Palestin yang sehingga kini menderita akibat kekejaman Israel.

Penyingkiran satu demi satu peserta yang ana kira senario terpenting dalam AF untuk mengaut simpati manusia. Mereka akan berlumba-lumba mengAFundi peserta kegemaran mereka “kononnya” untuk menyelamatkan mereka daripada tersingkir dan memastikan mereka bergelar juara. Akhirnya, yang mengaut keuntungan ialah pihak penganjur (ASTRO) sendiri sedangkan yang mengundi tidak mendapat sebarang faedah langsung apatah lagi peserta yang diundi tersingkir. Inilah yang ana namakan Akademi FantaSia-Sia

MARI MELABUR SAHAM

Mari Mengundi..Huhu

Mereka tidak sedar yang mereka sebenarnya telah menyumbang saham terhadap peserta yang mereka undi.
Pernahkah korang terfikir bahawa setiap undi sms korang pada mereka itu memberi saham yang sama nilainya dosa yang mereka pertontonkan? Yelah, ia bagaikan menunjukkan bahawa kita menggalakkan maksiat berleluasa di negara kita.

HEDONISME

Hiburan yang melampau dalam negara kita semakin berleluasa. Di mana-mana sahaja ada hiburan. Di negara kita khususnya, ceramah-ceramah agama dipolitikkan oleh pihak kerajaan, tetapi bila sampai kepada konsert2 hiburan, tiada halangan(mungkin ada,ttp sikit) malah disokong pula oleh mereka. Kesannya, manusia mula leka dengan tanggungjawab mereka terhadap diri, keluarga, masyarakat dan agama. Solat terabai, ibu-ibu terlupa memasak makanan untuk suami dan anak-anak, anak pula tidak menyiapkan kerja sekolah dan bermacam-macam lagi.

KESIMPULAN

Nak tengok, tengoklah, tetapi cukup sekadar alakadar, atau seboleh-bolehnya tak tengok terus. Boikot je program macam ni. Tak memberi sebarang faedah kepada diri kita pun, malah menjatuhkan lagi nilai diri kita.Tidaklah ana mengkhususkan kepada AF sahaja, tetapi juga untuk semua program yang sewaktu dengannya(MyStarz LG, OIAM, MenTor, dll).

Program-program seperti ini juga adalah salah satu agenda YAHUDI untuk merosakkan aqidah umat Islam yang akhirnya menjadi umat yang lalai dan lemah.

Jagalah hati kita. Jaga hubungan dengan Allah. Jangan sampai kita menjadi antara orang yang kesal sekesal-kesalnya pada hari akhirat.

Wassalam,

Syahiran a.k.a. Teknodaie

Dapat dari emel, mungkin boleh buat rancangan alternatif macam…

1. Who will become an Ustaz

Reality show yang menampilkan peserta 12 lelaki yang akan bersaing untuk menjadi seorang Ustaz. Mereka akan ditempatkan disebuah madrasah dan akan diuji ketahanan dari segi membaca alquran, menunaikan sembahyang wajib, menunaikan sembahyang sunat, azan dan lain lain… Setiap minggu akan diadakan pertandingan memberi tazkirah di hadapan penonton yang juga akan disiarkan live dikaca Televison.. Peserta akan dinilai oleh juri profesional (30%) dan sms penonton (70%) pemenang akan mendapat pakej haji percuma.

2. Akademi Islamiah

Reality show yang mengambil 12 budak budak yang telah sesat dan rosak akhlaknya.. Mereka akan ditempatkan di sebuah banglo, dan akan diajar cara hidup islam. Setiap minggu mereka harus menunjukan apakah kepakaran dalam islam yang telah mereka pelajari, di hadapan penonton secara live. SMS penonton akan menentukan peserta yang layak untuk menang (pilih berdasarkan taraf keinsafan mereka). Mereka menangis kerana menginsafi dosa lalu mereka. Mereka akan ‘dikurung’ dan dipacakkan dengan 13 kamera CCTV.

3. Muslim Idol

Reality show untuk mencari penceramah Islam terbaik di Malaysia. Peserta yang dapat memberi ceramah yang mengusik jiwa penonton akan mara keperingkat seterusnya hingga ke akhir. Peserta diadili oleh penonton melalui sms. Pemenang akan mendapat peluang merakamkan lagu nasyid dan juga VCD ceramahnya.

4. Bintang RTM (Remaja Tahu Mengaji)

Sebuah lagi program dari stesen kerajaan Islam Hadhari kita iaitu
berbentuk program tahu mengaji. Peserta diajar cara membaca secara
tartil,bertajwid dengan betul,menghafaz Quran dan tarannum. Peserta yang berjaya akan mendapat cahaya nur Quran, InsyaAllah..

5. Audition

Rancangan ini berbentuk audition untuk meneruskan pengajian dalam bidang agama samada IPT dalam negeri atau pun luar negeri. Tajaan akan diberikan kepada yang berjaya. Syarat layak masuk kepada semua yang cintakan Islam dan para pendokong Islam.

hehehe

Ringkasan Ilmu di Baitul Qurra (bahagian 1)

18 February 2009 - 8 Responses

Sekadar berkongsi..alamak..tak mintak permission dari koje lagi..huhu

Oleh: Mohammad Yaqzan bin Mohammad Yazed, Batu Pahat, Johor.
Email: ibnu_ajed@yahoo.co.uk

Assalamualaikum sahabat2.
Insya Allah, Ana ingin berkongsi ilmu yang diperoleh di Pondok Baitul Qura’, Sungai Udang, Melaka pada Daurah tempoh hari, 22 Januari hingga 5 Februari 2009. Alhamdulillah, memandangkan ana dapat mengikuti daurah penuh selama dua minggu bersama Arif Aizuddin, Firdaus Izarae dan Fadhil Hamdi (ada ramai lagi kawan2 lain tapi mereka tak dapat ikuti daurah penuh dua minggu) serta permintaan daripada sahabat-sahabat yang ingin kongsi ilmu di Baitul Qura’, maka tercetuslah idea ana untuk menghasilkan ringkasan ilmu ini. Semoga Allah S.w.t. memberkati usaha kita yang sentiasa inginkan ilmu walau di mana berada. Amin Ya Rabbal Alamin…

Ilmu ini diperoleh secara tak formal atau tazkirah atau muzakarah bersama Abang Hafis, pelajar pondok Baitul Qura’. Asal Melaka. Beliau seorang yang sangat cintakan sunnah Rasul, mesra bersama pelajar daurah, ingin menjadi seperti saidina Umar, suka tersenyum, sedang berusaha menjadi hafis Al Quran 30 juzuk dan bercita-cita untuk mati syahid. Semoga cita-citanya dikabulkan Allah. Amin Ya Rabbal Alamin…


Syariat vs Makrifat

Solat ialah syariat.
Makan ialah makrifat.
Ada orang utamakan solat daripada makan kerana jaga adab dengan Allah.
Ada orang utamakan makan baru solat kerana makanan dah terhidang dan dia berasa lapar, takut-takut laparnya mengganggu kekhusyukan solatnya.
Syariat tak mengharamkan makrifat, makrifat pun tak mengharamkan syariat.
Kita perlu kuasai dulu ilmu syariat baru boleh amal makrifat.

Keturunan Rasulullah

Rasulullah sangat sayang akan keturunannya. Adapun keturunan Rasulullah ialah Syed, Syeikh dan Syarifah. Rasulullah sangat marah apabila keturunannya disakiti. Kita kena sayang keturunan Rasulullah yang berperangai baik mahupun jahat. Kalau perangai jahat, maknanya dia belum dapat hidayah Allah. Itu kelebihan mereka, jika kita menyakitinya, akan dijanjikan tulah atau daulat. Apapehal pun, mereka tetap keturunan Rasulullah. Contoh, walaupun adik kita degil dan jahat, kita tetap sayang akan adik kita. Begitu juga Rasulullah, walaupun ada keturunannya belum dapat hidayah Allah, tapi baginda tetap sayangkannya. Maka kita tidak boleh menyakiti orang yang Rasulullah sayang.
Adapun pada satu ketika umat Islam di zaman Rasulullah mengutuk dan mencela Abu Lahab, iaitu bapa saudara Rasulullah. Maka kata Rasulullah, Sudah, cukup-cukup, jika engkau menyakitinya maka engkau menyakiti hatiku. Mereka bertanya, Mengapa Ya Rasulullah? Ini kerana Abu Lahab ialah bapa saudaraku dan dia adalah dari keturunanku juga. Sehinggakan ada para ulamak yang sangat menjaga adab tidak membaca Surah Al Masad.. Tabbats yada..hingga akhir surah…
Adapun jika seseorang itu sengaja meletakkan nama Syed pada namanya atau orang lain seperti nama anak, maka dalam satu riwayat Rasulullah mengancam mereka kerana mereka dikira menipu dan menyamar keturunan daripada kalangan keturunan Rasulullah.
Adapun nama keturunan Syed itu ada juga yang dihazafkan pada nama mereka, maka kita kena berhati-hati jangan sebarangan mengutuk orang kerana ditakuti mereka daripada golongan keturunan Rasulullah yang tiada nama Syed pada pangkal nama.. seperti Ustaz di Baitul Qura’, Ustaz Haji Zulkifli bin Haji Ismail, beliau daripada keturunan Rasulullah. Sebab itu dalam Islam terdapat larangan mencela, mengumpat dan menghina orang lain.

Sutrah

Ia ialah penghadang di hadapan solat. Syaratnya ialah tinggi sedikit, daripada lantai depan tempat sujud hingga ke atas. Jaraknya ialah tiga hasta daripada tempat kita berdiri ketika solat. Dalilnya, dalam satu riwayat mengatakan adapun Rasulullah tidak pernah solat tanpa sutrah dihadapan tempat sujudnya. Hatta ketika baginda ingin solat di padang pasir, baginda memacakkan tongkatnya di hadapan tempat sujudnya. Ada juga riwayat mengatakan ruang tempat sujud kita yang perlu dikosongkan adalah sebesar ruang seekor kambing. Adapun sekiranya ada orang yang melintas di hadapan kita ketika kita solat, kita boleh mengisyaratkan halangan dengan meluruskan tangan ke hadapan yang bertindak sebagai isyarat jangan lalu di hadapanku. Adapun pada zaman sahabat orang yang sedang solat itu ada yang memancung orang yang lalu didepannya (di area tempat sujud) memandangkan dia membawa pedang bersama ketika solat. Sunat bagi kita solat di belakang tiang masjid kerana ia dianggap sutrah bagi kita.

Cara Istiqamah

Melakukan amal kebaikan secara tetap dan berterusan
Caranya ialah buat sedikit tetapi berterusan.
Contohnya, niat untuk baca Al Quran sebelum tidur setiap malam satu ayat..
Jika kita penat, contohnya balik lewat malam, maka sebelum tidur kita tak terbeban
untuk baca satu ayat sahaja. Sekiranya kita banyak masa lapang, digalakkan untuk baca lebih kerana boleh dapat pahala lebih, tapi masih dengan niat yang sama, hendak baca satu ayat pada asalnya, tiap-tipa malam sebelum tidur, agar kita masih lagi dapat beristiqamah dengan amalan.
Kedua perbanyakkan berdoa kepada Allah agar kita dapat menjadi hamba yang istiqamah pada amalan. Insya Allah…

Cara Mendapat Berkat di Majlis Ilmu

Kita perlu istiqamah dengan tempat duduk ketika kita dengar kuliah. Ketika mendengar kuliah memang ada ganjaran keberkatan yang Allah beri. Tapi kita tidak tahu bila masanya Allah akan campakkan keberkatan itu kepada kita dan setiap jemaah yang mendengar kuliah itu, sama ada awal, tengah atau akhir kuliah. Tapi kita ambil amalan dengan taat duduk pada satu tempat sahaja, kerana itu bukti kita memang betul-betul nak keberkatan dalam kuliah majlis ilmu. Kita tak tau Allah turunkan berkat itu time bila, tapi yang pasti Allah akan turunkan berkat pada kita, maka kita perlu istiqamah pada tempat duduk kita. Insya Allah, Allah akan beri berkat pada tempat kita duduk itu. Samalah macam nak dapat lailatul qadar di bulan Ramadan. Kita tak tahu bila, tapi kalau istiqamah sebulan buat amalan tahajud, Insya Allah kita dapat juga berkat lailatul qadar itu. Amin…

Minyak Wangi Alkohol

Hukumnya sah dibuat solat. Alkohol jadi haram bila diminum kerana memabukkan. Pakai minyak wangi Alkohol tak menjejaskan apa-apa walhal tak memabukkan. Ia hanya bauan yang lekat di pakaian. Sah solat dengan minyak wangi beralkohol.

Pemakaian Cincin

Sunah memakai cincin, ikut rasulullah.
Jari-jari yang memakai cincin:
1. Ibu Jari- ikut kaum nabi luth, mereka memakai cincin di jari ini. Jika ikut hukumnya haram.
2. Jari telunjuk- ikut yahudi hukumnya haram.
3. Jari tengah- ikut paderi hukumnya haram
4. Jari manis- sunah memakai cincin di sini. Tetapi sekiranya lelaki yang memakai cincin di jari ini, jarinya akan kelihatan seperti perempuan kerana jari yang halus dan lembut maka haram baginya.
5. Jari kelengkeng- sunah juga memakai di sini, merupakan gantian jari manis jika hukum haram tadi wujud.

Dilarang memakai cincin dengan banyak pada semua jari, ia ghurur iaitu melampau dalam berhias dan mengikut sunah. Hukumnya haram.

Hukum Tengok Wayang

Pada asalnya dibolehkan sekiranya menjaga batas-batas pergaulan dengan bukan muhrim. Kemudian lihat pada cerita filem tersebut, sama ada unsur yang diketengahkan ialah halal atau haram. Jika bersalahan dengan syarak maka hukumnya ialah haram arodi iaitu haram yang mendatang. Maklumat lanjut, rujuk Arif Aizuddin.

Hukum Download Lagu

Dibolehkan jika untuk peribadi sahaja seperti dengar lagu untuk sendiri.
Diharamkan untuk mendapat keuntungan seperti menjualnya kepada orang lain.
Rujuk Arif Aizuddin untuk maklumat lanjut.

Patung dan Potret

Jika patung itu untuk dibuat hiasan dan pameran, maka hukumnya haram.
Jika patung itu untuk dibuat barang permainan, maka dibolehkan. Tetapi selepas itu, perlu disimpan dan disorokkan.
Adapun Saidatina Aisyah R.A. ketika kecil menjadi isteri Rasulullah, beliau bermain anak patung dan Rasulullah tidak melarangnya.
Lukisan potret rupa seseorang dibolehkan kerana ia unsur seni.
Tetapi jika ia ukiran yang timbul maka hukumnya haram.
Sebab itu mengukir berhala hukumnya haram kerana ukiran itu timbul dan mempunyai bentuk.

Elak campur aduk puji Allah vs maksiat

Ketika kita sedang seronok berborak dan bercerita, kita tidak tahu sama ada ia maksiat atau amal. Maka kita seharusnya mengelak memuji Allah ketika sedang melakukan maksiat.
Contohnya, sekumpulan lelaki sedang bercerita mengenai perempuan solehah yang memakai purdah. Mereka memujinya kerana perempuan itu sangat baik, alim dan langsung tidak mempedulikan kerenah lelaki. Niat asal mereka hendak mengingatkan diri mereka agar sentiasa perbaiki diri agar menjadi lelaki soleh seperti muslimah solehah tadi. Tetapi belum tentu perkara yang mereka bualkan itu menjadi satu kebaikan bagi diri mereka. Boleh jadi ia adalah satu maksiat dan Allah murka kepada mereka ketika itu. Mereka berborak sampai mengkagumi perempuan tadi dengan menyebut “Masya Allah!” tapi mereka tiada nafsu, cuma menceritakan kesolehahan perempuan itu agar dapat dijadikan iktibar. Andaikan Allah mensifatkan ia sebagai maksiat, maka dalam masa yang sama mereka buat maksiat sambil memuji Allah. Allah sangat murka. Adapun sebagai mana yang dilakukan oleh Abang Hafis, beliau menggantikan pujian tadi kepada “Masyarakat!”. Tujuannya untuk mengelak dilaknat Allah. Lagipun, memang dalam masyarakat ini ada pelbagai jenis dan ragam manusia. Semua ini bertujuan untuk elak sebut nama Allah ketika sedang buat maksiat (kita tak tau ia maksiat atau tidak).
Adapun apabila kita menyebut nama Allah ketika berbuat dosa seperti “Astaghfirullah” maka kita wajib meninggalkan terus dosa itu dan berusaha membuat kebaikan pula. Bukannya memuji atau mengingati Allah sejenak, tetapi sambung dengan urusan maksiat tersebut. Salah hukumnya. Maksudnya, bila sudah teringat Allah, stop terus daripada melakukan maksiat.

MP3 ada Quran

Mp3 yang ada Al Quran boleh bawa masuk dalam tandas kerana ayat Quran tak zahir. Cuma tak boleh play. Skrin mp3 tak boleh tulis ayat Quran atau Allah. Jika ayat Quran tu zahir, boleh dilukis atau diubah suai sedikit agar ia tak zahir seperti ayat Quran asal. Contoh mudah ialah tulisan “Fastaqim kama Umirta” di lencana kisas baju batch perlu diubahsuai agar tak zahir ayat Quran tersebut.

Perkahwinan

Adab hendak meminang mestilah menggunakan orang tengah, tidak digalakkan direct. Contoh guna akaknya atau abangnya atau terus kepada ibu bapanya.
Dalam perkahwinan:
1. Kalau kahwin dengan perempuan terlalu muda kemungkinan akan menghidap kanser rahim
2. Kalau kahwin dengan perempuan terlalu tua, kadar menopaus cepat
3. Kalau kahwin dengan perempuan sebaya, kemungkinan jika berlaku perselisihan akan menyebabkan isteri hilang rasa hormat pada suami.

Tengok sajela dalam kelas kita, muslimin muslimat asyik saling tak puas hati jer walaupun tak dizahirkan. Ini kerana semuanya sebaya.
Bila perempuan sudah menopaus, mereka hanya merasa “azab”.
Perempuan yang banyak bersalin akan melambatkan kadar menopaus, sebab itulah lebih baik mempunyai anak ramai. Seperti Ustaz Haji Zulkifli bin Haji Ismail, beliau mempunyai 10 orang anak.
Anak yang ramai, apabila dapat diasuh dengan elok merupakan satu anugerah berharga. Mereka akan membela ibu bapa di akhirat kelak. Ia satu rezeki kurniaan Allah. Semoga kita dapat menjadi anak yang soleh dan solehah. Amin…

Terdapat pembahagian:
1. Dari segi fitrah- lelaki akan suka perempuan dan perempuan akan suka lelaki. Maka mereka tak boleh lawan syariat, perlukan perkahwinan yang sah cara Islam untuk satukannya.
2. Dari segi syariat- suami sahaja yang sebenarnya wajib memberi makanan pada isteri, isteri tak perlu tetapi hanya melayan suami.
3. Dari segi adat- isteri memasakkan untuk suami dan membantu suami dalam segala hal.

Kita kena ikut semuanya untuk mendapat kehidupan yang sempurna dan lengkap. Maka kehendak syarak hendaklah dijunjung disamping mengamalkan adab dalam kehidupan agar dapat mewujudkan keluarga yang bahagia. Moga kita semua dapat menjadi suami dan isteri solehah yang dijanjikan syurga oleh Allah Taala. Amin…

Seluar Jeans

Pemakaian seluar jeans tidak salah dan hukumnya juga tidak haram. Boleh dipakai. Cuma bagi seorang pendakwah tidak digalakkan kerana tujuannya untuk menjaga adab dan taqwa kepada Allah. Pakaian ini cara orang Barat. Apakah lebih baik jika kita ikut sunah pakaian Nabi Muhammad S.A.W.? Dan apabila menunaikan solat, seelok-eloknya pakailah pakaian yang bersih dan khusus untuk solat. Semua ini atas dasar kita menjaga hubungan baik dan beradab sama Allah, bukan pada manusia sahaja.

Radix Fried Chicken..alternatif KFC

16 February 2009 - 7 Responses

Adakah anda merupakan seorang daripada pemboikot KFC di Malaysia? Jika YA, kini anda tidak perlu cemburu lagi terhadap orang yang makan KFC di sekeliling anda kerana kini anda mampu membuatkan mereka cemburu dengan menyokong RADIX FRIED CHICKEN (RFC)…

RFC merupakan 100% syarikat milik bumiputera ISLAM dibawah syarikat HPA Industries Sdn. Bhd. yang terjamin bersih, suci, berkhasiat dan berkat(cey). Salah satu alternatif dan usaha untuk terus memboikot produk2 barat.

INFO HPA

Syarikat ini telah diasaskan oleh Tuan Hj. Ismail bin Hj. Ahmad yang berasal dari Kg. Mata Ayer, Perlis pada bulan September 1987 secara kecil-kecilan yang ketika itu dikenali dengan nama Perubatan Tradisional Al Wahida. Selepas 8 tahun beroperasi, berbekal warisan peninggalan nenek moyang, HPA Industries Sdn. Bhd. pun ditubuhkan pada 15 hb Julai 1995.

HPA telah membuka beberapa cawangan di semua negeri bagi memastikan proses pemindahan maklumat dapat disalurkan dengan sempurna dan semua pelanggan dapat membeli produk dengan senang dan cepat. Antara aktiviti yang berlaku di peringkat cawangan adalah penjualan produk disamping penyebaran maklumat produk melalui initiatif seperti broshur, pamplet, flyers dan kursus mingguan yang dianjurkan. HPA mensasarkan penambahan cawangan di seluruh negeri sebanyak 150 cawangan sehingga JUN tahun 2009. Buat masa ini cawangan HPA yang sedia ada adalah sebanyak 70 buah cawangan.Termasuk 5 Cawangan Di Indonesia dan 1 Di Brunai. Stok AGEN kini lebih dari 1200 Orang. Dengan keahlian perniagaan MLM lebih 500,000 orang
Pada 7 Februari 2009 yang lalu, telah berlangsung majlis perasmian Radix Fried Chicken (RFC) cawangan Alor Setar. Ini merupakan cawangan kedua dan lebih banyak cawangan akan menyusul selepas ini. Menurut laporan, sambutan yang diterima amat menggalakkan dan sehingga kini sambutan pengunjung tidak henti-henti.

RFC juga dibuka 24 JAM

Majlis perasmian disempurnakan oleh YAB Menteri Besar Kedah, Dato’ Seri Haji Azizan bin Abdul Razak. RFC kedua ini telah menggunakan warna oren pada keseluruhan bangunan restoran berbanding warna merah yang digunakan di Restoran RFC pertama di Sungai Petani.

Insya-Allah pada tahun ini HPA akan membuka sebanyak 20 cawangan RFC di seluruh Malaysia pada tahun ini sahaja.

rfc-as

rfc-as2

rfc-as10

rfc-as4

rfc-as5

jadi promoter tak bergaji kejap..sape nak tengok pic lagi read more yer~ Read the rest of this entry »